my lil one inside me is growing =)

pregnancy week by week

Tuesday 1 March 2011

.; i love u baby :.

it's the 2nd post at my new house ni...

nak share pengalaman pregnant...hehehe...excited la katakan...first baby kan...insya Allah...
ha...lepas dapat tau pregnant, dan melalui alahan yang agak la kan...
makan pun tak lalu sangat...masa bulan2 pertama, saya tak lalu makan favourite saya..iaitu
LAKSA & KARI
boleh?kan itulah kegemaran saya...
kali ni...pergh...bau pon sudah boleh membuatkan saya mengeluarkan isi perut yang ada...
kirenya masa tu ummi masak 2 makanan tu, saya adalah tidak terliur...
dan juga selain itu, pada masa ini, saya juga tidak boleh bau encik zauji..lagi2 bila dia wangi...pakai perfume semua..kesian encik zauji...walaupun zauji cuba untuk memicit kepala saya sebelum tidur sebab saya akan pening kepala lepas muntah...
dan memang penat dan melepet je hari2..tak larat nak buat kerja...sume jadi penat dan malas...masak memang out..nak mengemas pun tak larat...sume tak larat...nasib baik masa tengah mabuk2 ni adalah cuti sekolah...jadinya tak la risau sangat...tapi masa ni risau kalau keadaan macam ni berterusan, macam mana nak mengajar...tak larat saja...mood malas saja...

alhamdulillah...bila nak masuk bulan ketiga, i'm getting much better...kuatkan hati...kuatkan semangat..walaupun makan still tak lalu..tapi minum susu...nak bagi kuat...dengan izin Allah...hari2 doa minta diberi kesihatan yang baik dan diberi kekuatan untuk mengharungi hari2 yang mendatang...

tiba masanya perlu kembali ke sekolah...huhu...dengan masa tu pergi kelas konon2 nak sambong master..as an update, saya postpone belajar...saya tak nak stress dengan perlu kejar dateline assignment dan kerja di sekolah yang berlambak....dan stress ini akan memberi kesan kepada baby dalam perut saya...bila dah penat, saya akan tak larat nak buat apa2 kat rumah...kadang2 tak ngaji pon sebab penat sangat...jadi setelah berfikir2 dan berbincang dengan zauji dan ummi...keputusan telah dibuat...postpone dulu...

back to the story...balik sekolah...masa tu dah sihat...still muntah2...tapi akan pastikan muntah waktu pagi supaya lebih lega dan mood adalah ok..sebab selagi tak muntah..tekak rasa loya dan mood tidak stabil...

sampai kat sekolah..first time masuk toilet nak amek wuduk...saya perasan yang saya tak boleh bau oilet sekolah!wawawa....asal masuk je uwekuwekuwek....huhu....cabaran yang perlu ditempuhi setiap kali masuk toilet...nasib la setakat loya...tapi ada la gak sekali dua termuntah kat sekolah...kes tak sempat muntah kat umah....hehehehe...

apa yang mengidam?
ada jugak...
antaranya nak makan telur itik masak lemak...boleh?last makan adalah masa kat matriks..tapi boleh teringat plak...hehehe...ummi beli kat pasar malam..memang nyumnyum..
dan sepanjang pregnant ni...rasa cam every week mesti nak makan kuey tiow teng...ar....ape tu?nti saya amek gambar yer..mmg favourite la...sepanjang mengandung ni..itu lah makanan yang lalu...hehehe...
memilih juga baby saya ni...tapi tak apa...saya tak kisah..janji baby sihat dan kuat..janji baby lalu makan...masa mula2 pregnant...for the first two months tu..dah la muntah2..makan pulak tak lalu...memang susah hati...risau la kan...lapar...tapi tak lalu...alhamdulillah..bila dah masuk bulan ketiga..dah makin kurang...makan pun dah lalu...

ha...masa tengah alahan yang teruk tu, saya tak boleh duduk dapur..tak boleh bau..kalau bau jer...lepas tu mesti tak lalu makan...
ada sekali tu, goreng ayam nak makan dengan nasi ayam...dah la favourite kan..akan tetapi disebabkan saya sudah bau tak best masa menggoreng, saya tak lalu nak makan..rasa nak muntah ajo...

next post, i'm going to write about my first check up..hehehe

No comments:

Post a Comment